Висок процент на деца с увреждания има сред ромите от с. Мечка. Една от основните причини за това са кръвосмешенията. Сред тях има много дълбоко вкоренени традиции да създават поколения само сред роднините си. Тяхната общност пристига в България през 1964 година – фамилия от около 50 души, които идват от гръцкото село Софу, откъдето са изгонени, а там се преселват от Турция. Техният произход е по-скоро турски, но са известни като гръцки цигани.
От тези 50 души започва възпроизвеждане до около 1000 души в момента. Процентът на децата с увреждания при тях е доста висок, но официална статистика за това няма, тъй като не е правено отделно изследване върху тази общност. Те самите казват, че не допускат други около себе си и дори да има хора, които са от сходен етнос, когато не са от техния род, това е много различно за тях, съобщава bTV.
Едно от семействата се съгласи да говори пред камера, въпреки че това е тема табу.
Ибрахим и Анифе са мъж и жена, но същевременно са и четвърти братовчеди, защото традицията в общността им не предполага да се женят за чужди. Те са сред най-далечните роднини, създали поколение в Мечка. Твърди се, че там има и деца, създадени от първи братовчеди. Казват, че от 60-те години досега са станали вече над 3000 души.
„Ние много, много не се делим тук… Братски, братски деца – братовчеди, не само в Мечка. Ние сме в Бохот, в Тодорово”, обяснява Ибрахим Расимов.
За тази общност кръвосмешението е норма. Признават и, че има проблеми с децата – някои не могат да говорят, други не могат да ходят, обяснява Ибрахим.
Кметът на близкото до мечка село Буковлък познава културата и начина на живот на така наречените гръцките цигани.
Като полицай Росен Русанов се е сблъсквал с шокиращи прояви на културната особеност на тази общност. Разказа, че е задържал мъж, който е бил с племенницата си в едно легло. Дори интимни отношения между родители и деца не са табу в общността. Русанов обясни, че е хващал в едно легло и баща с дъщеря.
Повечето деца от общността се записват с неизвестен баща, а майката получава социални помощи като самотен родител. Общността извършва сватбени ритуали между роднини по своя вътрешни традиции, извън контрола на властите.
Дори по-грамотните представители на общността, които са наясно какви са последствията от кръвосмешението, държат капсулацията на общността да продължава.
Расим и Анинфе нямат граждански брак, държавата няма информация кой е биологичният баща на децата им, имаш шестима внуци. Твърдят, че са продукт на децата им с техни пети братовчеди.
Почти 100% от населението на Мечка получава социални помощи. В деня, в който снимаме, селото е празно, защото са пуснали помощите.
Децата с увреждания също се подпомагат от данъкоплатците, но държавата никога не е потърсила причините за многото увредени деца./Блиц