Броят на жените, режисирали холивудски продукции, е „скочил“ до рекордно високи нива през 2019 г., съобщават Асошиейтед прес и Ройтерс.
От 100-те най-касови филма на 2019 г. 12 са режисирани от представителки на нежния пол, сред които Лулу Ван („Сбогуването“), Лорийн Скафария („Да свалиш Уолстрийт“), Мелина Мацукас („Куин и Слим“), Грета Гъруиг („Малки жени“). Това показват резултатите от проучване на специалисти от колежа „Аненбърг“ за комуникация и журналистика към университета на Южна Калифорния.
Жените зад камера съставляват рекордните 10,6 процента – над два пъти повече, отколкото през 2018 г. (4,5 процента). Досегашният най-висок процент – 8 на сто, беше отчетен през 2008 г.
Общият брой на дамите режисьори, сценаристи, продуценти, монтажисти и оператори на 100-те най-касови филма на 2019 г. е 20 на сто – с четири процента повече, отколкото през 2018 г., сочи проучване на Центъра за изследване на жените в телевизията и киното към университета на Сан Диего, предава БТА.
Изследователите отбелязват още, че два от десетте най-касови филма на 2019 г. – анимацията „Замръзналото кралство 2“ и „Капитан Марвел“, са сърежисирани от жени – съответно Дженифър Лий и Ана Боудън.
Изследователите открояват студио „Юнивърсъл пикчърс“, 26 процента от продукциите за 2019 г. на което са режисирани от жени. „Юнивърсъл пикчърс“ е единственото сред водещите холивудски студиа, оглавявано от жена – Дона Лангли, отбелязва Асошиейтед прес.
Стрийминг платформата Нетфликс също се справя добре – 20 процента от филмовите й продукции за 2019 г. са дело на жени режисьори.
На другия полюс е „Парамаунт пикчърс“ – през последните пет години студиото не е пускало филм, режисиран от жена.
Въпреки мерките за повишаване на разнообразието и равенството между половете в Холивуд, съотношението на мъжете и жените зад кадър е 4 към 1.
Дамите кинодейци отново са извън полезрението в настоящия награден сезон. За наградите „Златен глобус“, които ще бъдат раздадени в неделя, няма номинирана жена режисьор. Никой от десетте филма, които ще си оспорват отличията в категориите за драма и мюзикъл или комедия, не е режисиран от жена.
В очакване на номинациите за „Оскар“ Ройтерс припомня, че само една жена е печелила най-престижното киноотличие в режисьорската категория – Катрин Бигълоу за „Войната е опиат“.